Följ och utveckla förmågor med

stöd i kompetenssamtal

 

Boka demo av samtal

Utvecklar medarbetaren den kompetens ni behöver?

 

I Yesbox kompetenssamtal, följer vi kompetenser för att rusta organisationen för framtiden. Vad behöver utvecklas?

Med Yesbox kompetenssamtal säkerställer vi att varje medarbetare har den rätta kompetensen för sina uppgifter, samtidigt som vi stärker kommunikationen och utvecklingen inom organisationen. Ni kan tex enas om vad det betyder att vara bra på att kommunicera?

Varför Yesbox Kompetensdialog?

  • Mjuka och Hårda Kompetenser: Vi fokuserar på både mjuka och hårda kompetenser, skräddarsydda för olika yrkesroller, vilket skapar en gemensam förståelse och stärker kompetensutvecklingen.
  • Enkel Process: Vi har skapat en enkel process för att kartlägga och utveckla kompetenser Tillsammans enas ni om åtgärdsplaner för att fokusera på den viktigaste kompetensutvecklingen.

Så här går det till:

1. Förberedelse: Både medarbetare och ledare gör separata kompetensbedömningar innan mötet, vilket ger en övergripande bild av styrkor och utvecklingsbehov.

2. Möte och Enighet: Under mötet enas parterna om bedömningarna och fastställer åtgärdsplaner för att utveckla kompetenserna.

3. Uppdatering och Signering: Efter dialogen uppdateras medarbetarens aktivitetsplan med åtgärder, och både medarbetare och ledare signerar dokumentet.

4. Kontinuerlig Uppföljning: Organisationen har kontinuerlig synlighet över status på kompetensdialogerna, vilket möjliggör påminnelser och uppföljning.

Varför är Kompetenser Viktiga?

Yesbox använder Reflector Big 5-kompetensramverket som grund för våra mallar. Genom att förstå och tillämpa detta ramverk kan vi skapa en klar bild av kompetensläget och möjlighet att agera. Vi fokuserar på att utveckla kompetenser som ligger i linje med organisationens mål och behov.

Yesbox Kompetensdialog är nyckeln till att harmonisera och stärka kompetenserna inom organisationen. Låt oss tillsammans skapa en arbetsmiljö där varje individ trivs och bidrar till framgång!

Läs mer

 

Prestera mera med Yesbox

Följ upp i Yesbox utbildningsmodul

 

Kompetenser utgör grundstenarna som gör det möjligt för organisationer att höja sin förmåga. Men kompetenser är mest kraftfulla när de harmonierar med specifika behov:

  1. Krav på formell utbildning eller certifiering
  2. Exakta färdigheter och kunskap för processförbättring
  3. Beteenden som främjar samarbete och ökar kundnöjdheten

Hos Yesbox förstår vi vikten av sammanhang. Vår kompetensstruktur möjliggör skapandet av profiler kopplade till jobbroller. Den låter dig tillämpa kompetensprofiler för jobbroller på specifika positioner, vilket ger chefer möjlighet att finjustera kompetenskraven.

Yesboxs Kompetensdialog använder kompetenskraven för en position. Den ger både medarbetare och chefer möjlighet att bedöma kompetensnivåer. När de deltar i kompetensdialogen har de en gemensam förståelse, vilket leder till mer konstruktiva diskussioner om både förväntningarna på rollen och hur medarbetare kan bidra till teamets mål.

Framför allt handlar det om att identifiera vad medarbetare vill och behöver utveckla för att nå sina individuella och teammål.

Läs om medarbetarsamtalets olika faser här

Bakgrund

Vi på Yesbox menar att ledare behöver våga vara transparenta i sin intention och sitt agerande. Först när chefer vågar föra ärliga dialoger med sina medarbetare ökar förståelsen för hur varje medarbetare ska kunna prestera för organisationens bästa. 

Yesbox Samtal utgår  utifrån  förståelsen kring hur hjärnan fungerar och jobbar efter hjärnsmarta system förbättras lönsamheten inom organisationer avsevärt. Genom att ta hjälp av hjärnforskningen är det möjligt att utveckla signifikant mer effektiva strategier och driva beteendeförändringar till en bråkdel av den tid och kostnad det har tagit tidigare! 

Skapa förståelse mellan chef och medarbetare

 Yesbox Kompetensdialog

Medarbetare och chef gör på egen hand en bedömning av styrkor och utvecklingsområden utifrån förutsättningarna som krävs för att just den medarbetaren ska kunna prestera. Dessutom kan chef och medarbetare tillsammans skapa en tydlig målsättning och handlingsplan utifrån kompetensområden – och allt går att koppla till företagets övergripande mål.

Yesbox Samtal ger tydliga resultat i företagskulturen som i sin tur reflekteras på varumärket och ytterst i affären.